כוכב בן הרוש, בת 48.
נשואה לטל ואמא לנועם ותמר, זוג מתבגרים מהממים (באמת!!).
אחות מנהלת תורנית בבית החולים רמב”ם, חיפה.
סביבות 10 בבוקר: פוקחת עיניים, יקיצה ספונטנית. זה היתרון בלעבוד משמרות. מתעבת שעונים מעוררים ואם אפשר בלי, עדיף. מפעילה את אפליקציית הרדיו של “כאן 88” וגלגל”צ לסירוגין. תלוי במוסיקה.
מתחילה לתכנן את היום לפני היציאה למשמרת ערב כאחות מנהלת תורנית בבית החולים רמב”ם, תפקיד אותו אני ממלאת ב 4 השנים האחרונות.
לפניו עבדתי כאחות טיפול נמרץ ניתוחי לב בבתיה”ח סורוקה ותל השומר (מישהו משם בקהל?? ד”ש!!), ולאחר מכן במחלקת ניתוחי חזה ברמב”ם כמדריכה קלינית וכסגנית אחות אחראית מחלקה. תמיד בבתי חולים גדולים. אוהבת את האינטראקציה.
במקביל, שילבתי הוראה ומחקר והמשך לימודים לתואר שני ושלישי בסיעוד. אני אדם נמרץ מטבעי, ומתחילת חיי המקצועיים, אי שם בסוף שנות ה – 90, אני משלבת בין התחומים- שטח, מחקר, הוראה. אני חושבת שזה המפתח לתחושת סיפוק ומשמעות, התפתחות אישית, מניעת שחיקה, ופשוט… הנאה.
ובחזרה לתפקיד המנהלת התורנית, הידוע יותר בשם “אחות כללית” (שם ממש לא מותאם למהות התפקיד ולכן הוחלף באופן רשמי בלא מעט בתי חולים בארץ), הוא אתגר אמיתי בבית חולים גדול שהוא מרכז-על לטראומה בצפון הארץ. נדרשת חשיבה אינטגרטיבית הכוללת הערכות מצב רבות, עיבוד נתונים וקבלת החלטות במערך דינמי.
11:30 שני ספלי קפה מגורען בלי סוכר כבר מאחורי, נקבע תור לעקירת שן בינה (החכמתי!!:) הוזמנו כרטיסים וטיסות לפסטיבל הג’אז מהדורת החורף באילת (התרגשות אמיתית. אומנים סוף) והופעלה מכונת כביסה. עכשיו הגיע הזמן לבשל. ולבשל אני יודעת לוקחת בחשבון את התיאבון הבריא של המתבגר האתלט שאוהב גיוון ומתחשבת באהבותיה הקולינריות הספציפיות של המתבגרת היצירתית. אז סיר תפוחי אדמה צהובים עם עוף, אפונה עם כרפס וקציצות, קינואה עם פטריות ומרק עגבניות ישמחו את כולנו.
14:00 מסיימת התארגנות למשמרת, כולל פתק חלוקת מטלות למתבגרים (בקטנה.. הפעלת מייבש וקיפול, הדחת כלים, סידור החדר. תמיד מסיימת את הפתק ב”אוהבת, אמא”).
14:05 יוצאת לבית החולים, המשמרת מתחילה ב 14:30, זה היתרון בלגור קרוב למקום העבודה. מבחינתי, אחד הגורמים לאיכות חיים גבוהה.
14:30 מקבלת את בית החולים, מידע אודות מחלקות ויחידות בית החולים במהלך הבוקר: עומסים, וויסות אשפוזים, אירועים חריגים ועוד. בהמשך, יוצאת אל המלר”ד (המיון) לקבלת תמונת מצב עדכנית. בחודשי החורף מצבת המטופלים יכולה להגיע ל 140 מטופלים במיון בלבד בזמן נתון. מכיוון שדי סוער בחוץ, לא קיים עומס קיצוני במלר”ד. אמנם 90 מטופלים, אך רבים מהם ממתינים לאשפוז. נכנסת לחדר הלם, אליו מובאים מהשטח המטופלים המורכבים ביותר. שם העומס ניכר, שישה מטופלים, תפוסה מקסימלית: גבר מבוגר מונשם עם החמרה במחלה הנשימתית הבסיסית שלו, בחור צעיר שנפגע בתאונת דרכים מדמם, אשה כבת 50 עם אירוע מוחי לראשונה בחייה ובחוץ ילדיה המודאגים, איש צבא לאחר אירוע לבבי, נערה בת 19 שהגיעה מונשמת ממוסד למטופלים כרוניים עם דלקת ריאות חמורה ומטופל בן 96 בספסיס קשה, הכרתו מעורפלת.
אני בודקת ומעריכה אם כל הליכי הטיפול מתקיימים ומשפחות המטופלים מקבלות מענה. במידת הצורך יוצאת לדבר עם בני המשפחה. הערכת מצב זו מבוצעת במקביל, כשמעליה מרחפת המחשבה שכל דקה, כל שניה, עלולה להתקבל הודעה בטלפון האדום על אירוע רב נפגעים, מספיקה גם תאונת דרכים עם 4 פצועים שיצטרכו להיכנס לחדר הלם, אשר במצב העכשווי פשוט לא יוכל לקלוט אותם. אך בית חולים שהוא מרכז –על, כמו רמב”ם, חייב לקלוט אותם. לכן, המטרה שלי בראש ובראשונה היא שחדר הלם יהיה מוכן לקליטת מטופלים נוספים. אני ממשיכה ויוצאת אל מחלקות האשפוז בבית החולים: הפנימיות, הכירורגיות, יחידות הטיפול הנמרץ. סה”כ כ – 1000 מיטות מונה בית החולים ביותר מ – 60 מחלקות ויחידות אשפוז. בכולן, והחל מאמצע המשמרת בחלוקה עם מנהלת תורנית נוספת שהצטרפה למשמרת, אנו מבקרות על פי הליך מסודר אשר משתנה בהתאם לאירועים.
מתעניינת בשלום הצוות, מעריכה את מספר ואופי המיטות העומדים לרשות המטופלים (מיטה פריפרית? מיטה מנוטרת? מיטה מושבתת ליד בידוד מגע?), שואלת על מקרים חריגים, מאפשרת וונטילציה. נותרו מיטות ספורות בלבד לאשפוזים. המשמעות היא שמטופלים יחכו יותר במיון. מנחה את אחראי המשמרת במיון להפניית המטופלים בהתאם לאיסוף הנתונים שלי. יוצאת מהמחלקה ויוצרת קשר עם אחראי חדר הלם לוודא תנועת המטופלים.
ואז הודעה נוספת בטלפון: “בן 30, קטטה, דקירת סכין בחזה. מונשם ולא יציב”. חוזרת לחדר הלם. יהיה מקום לפצוע. מקבלת שיחה נוספת.. “בן משפחה כועס רוצה לדבר עם ההנהלה”. מגיעה אל המיון ושואלת אותו בחיוך איך אפשר לעזור (תמיד בחיוך, גם כשאני מתה לקפה ואין באופק. די מדהים היה לגלות לאורך השנים שחיוך מוריד בחדות את מפלס הכעס, עוד לפני שניתנה תשובה כלשהי אפילו). בן המשפחה מתלונן על שעות רבות שמחכים להתקבל למחלקה. אני מתנצלת על שעות ההמתנה הארוכות ומסבירה שנכון לעכשיו תפוסת המחלקות מלאה. מבטיחה לעדכן ברגע שיהיה שינוי ומבקשת את מספר הטלפון שלו ועוד קצת סבלנות.. לאחר מכן ניגשת למטופלת שביקשו עבורה מחלקה מארחת למשך הלילה. ההערכה הקלינית שלי קובעת כי איננה מתאימה אלא זקוקה למחלקה הראשונית אליה נחתמה.
בין לבין, הודעות על נחיתת מסוק, על אחות שלא תגיע בזמן בגלל הצפות, על החייאה באחת המחלקות. הכל דורש התייחסות, נוכחות או התערבות. ובנוגע לבן המשפחה הכועס במיון? אני מבשרת לו שנמצא מקום מתאים במחלקת האשפוז וכי הם יתקבלו בהקדם. הוא מודה לי בחיוך ובאנחת רווחה. אוזן קשבת, כנות, אמפתיה וקשר ישיר של המנהלת התורנית עם המטופלים והמשפחות הם חשובים ותורמים לתחושת האמון בצוותים, מפחיתים אי וודאות, כעס וחרדה. הודעה נכנסת בטלפון הפרטי. המתבגרים שלי שלחו תמונות של כיור ריק וחדר מסודר. נחת
המשמרת טרם הסתיימה אבל קצרה היריעה מלתאר את כולה.
23:20 בדרך הביתה. אוהבת את התפקיד שלי. דינמי, מעניין, מאתגר ודורש שילוב מתמיד של חשיבה קלינית וניהולית, ראייה רחבה תוך איזון בין צרכי המטופלים והצוותים לעומת משאבי בית החולים. פתרון הבעיות עבור הצוותים והמטופלים מהווה סיפוק מקצועי רב.
01:30 סיימתי לצפות בסרט “דיאנה” עם נעמי ווטס. טוב וקליל, מתאים לסיום היום. הגיע הזמן לישון. אחיות שעובדות במשמרות, כמו גם מנהלות תורניות, סובלות יותר מנדודי שינה וחסך שינה. איך אני יודעת? זה נושא מחקר עבודת הדוקטורט שלי. למזלי, אני מחוץ לסטטיסטיקה, ובכוונתי ליישם תכניות מניעה והתערבות עבור האחיות למען שינה טובה ויעילה.
בתמונה: אחות, שעה לאחר הגשת עבודת הדוקטורט שלה. אושר ורוגע. מאחלת שנת 2020 משמעותית וטובה לכולכם, אחיי ואחיותיי למקצוע הכי יפה שיש.