תמר יצחק
נשואה, אימא לשניים וכלבה מפונקת אחת
אחות, מנהלת טיפת חלב בת גלים בחיפה
מנחה ומדריכה קבוצות הורים
 
יום בחייה של אחות הוא יום מגוון. כאחות ומנהלת טיפת חלב “בת גלים” אני עובדת במקביל לצוות “העוגן” שהינו רב מקצועי וכולל עובדות סוציאליות, פסיכולוגית ומרפאה בעיסוק, וזו האחרונה מפעילה את “התוכנית הביתית” לליווי והדרכת אימהות אחרי לידה.
קדמה לתפקיד הנוכחי הכשרה מקצועית הכוללת מסלול ארוך של לימודים לתואר ראשון ושני בסיעוד, וכרגע אני עוברת הכשרה נוספת בקורס על בסיסי בבריאות הציבור, בנושאים מגוונים כגון אפידמיולוגיה, תקשורת, יעוץ הנקה, יעוץ שינה, התפתחות הילד ניהול סיכונים ועוד, כאשר אני פועלת ליישום החומר הנלמד בעבודתי עם המשפחות המבקרות בתחנה במטרה להמשיך ולקדם את איכות השירות ואת חווית המטופל תוך שימת דגש נוסף על העצמת המטופל ועיסוק בצרכים הרגשיים במקביל לצרכים הבסיסיים.
רוב הימים שלי כאחות מתחילים בסדרה של מפגשים טיפוליים בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת כגון מתן חיסונים, הערכות גדילה והתפתחות, הדרכות הורים פרטניות, בדיקת סינון ראיה לפעוטים, הדרכה ומעקב נשים הרות, וכיום בעידן מגפת הקורונה ועקב מגבלת הריחוק החברתי אני גם מדריכת קבוצות הורים אונליין באמצעות מערכת ZOOM בנושאים כגון התפתחות תינוקות, תזונת תינוקות והמעבר לטעימות ומזונות משלימים, ואני רוצה לתאר יום בחיי ולשתף במפגש מרגש ומלמד שקרה לי בעבודה.
6:00 מתעוררת לקול השעון המעורר, גונבת עוד מספר דקות.
06:10 מעירה את כל הבית ותוך כדי פתיחת התריסים אני מתקדמת למרכז הבית והמטבח מתמלא באור. מארגנת ארוחת בוקר קלה לשניים, מרתיחה מים לקפה.
6:20 מתארגנת בעצמי לקראת היציאה לעבודה.
7:10 נכנסים לאוטו ויוצאים לעבודה.
7:25 מגיעים לשכונת בת גלים, חולפים בנסיעה על פני ב”ח רמב”ם כשמכל הכיוונים מתנקזים ממנו ואליו עובדי בב”ח, רופאים, אחיות וסטודנטים למקצועות הבריאות.
7:30 מגיעה לעבודה. פותחת את התחנה, ותוך כדי מגיעות ברכות לבוקר טוב בווטסאפ של אחיות האזור ושאלות בוערות מהשטח.
7:45 בודקת את היומן ומדפיסה את רשימת המוזמנים, נכנסת לתיקי המוזמנים ומבצעת בדיקה ראשונית לגבי מטרת הביקור והאם מדובר בביקור שיגרתי או מעקב.
8:00 נכנס לתחנה אב עם בנו בן השנתיים, שחור תלתלים וחייכן. אני מתעניינת בשלומם, מזמינה אותם לחדרי ומתחילה בקבלה שגרתית הכוללת הסבר לגבי מטרת הפגישה, ושואלת את האב “האם יש איזשהו נושא שחשוב לך שנתמקד בו תחילה?” מאחר והאב עונה שלא, אנחנו ממשיכים בקבלה שגרתית תוך כדי התייחסות למעקבים והפניות קודמות, הערכת גדילה והתפתחות, הדרכה בנושא גרייה התפתחותית ותזונה, מתן חיסון צהבת A והדרכה לגבי לתופעות נלוות ודרכי התמודדות, ובתום הביקור האב התבקש לתאם תור לבדיקת רופא בתחנה.
8:30 מוזמן לא הגיע. 8:33 טלפון התחנה מצלצל, על הקו אימא לילד ראשון בן 6 שבועות המוזמן ל 9:30 למעקב משקל ומבקשת להקדים ולהגיע בדקות הקרובות, אני מאשרת.
8:45 האם מגיעה לתחנה ואני יוצאת לקראתה בחיוך, מברכת לשלום, מזמינה להתיישב, מתעניינת בשלומה ושואלת מה חשוב לך להשיג במפגש הנוכחי? והאם עונה בקול מהוסס שחשוב לה לשקול את התינוק. מתוך טון הדיבור ותנועות הגוף עברה בי הרגשה שהאם מעט מבולבלת, המשכתי וניסיתי לברר האם קיימים מעגלי תמיכה, והאם מסרה שכן ושמקבלת עזרה מהבעל ומאמה. לצורך הערכה נוספת של מצב הרוח הצעתי לה למלא טופס EPDS לאיתור דיכאון אחרי לידה אך האישה סירבה ומסרה שאינה בדיכאון והחלה להפשיט את התינוק, תוך כדי הסתכלות הערכתי את חיוניות התינוק, מצב העור מבחינת שלמות, וצבע, כולל מצב הטבור שנשר ונראה שכבר החלים לגמרי, וקשר הורה ילד שנראה תקין. כעבור מספר דקות האם הניחה את תינוקה על המשקל ונצפתה עליה יפה במשקל ובכך האם קיבלה חיזוק שההנקה הינה אפקטיבית ויעילה, מאחר והתינוק חזר לבכות שאלתי את האימא האם ייתכן והתינוק רעב ומאחר וענתה שכן הזמנתי אותם לחדר ההנקה.
09:00 מגיעה אימא עם תינוקת חמודה וכחולת עיניים בת 6 חודשים. אני מתחילה קבלה שגרתית הכוללת הערכת גדילה והתפתחות, הדרכה בנושא משחק וגרייה לפי גיל, תזונה ומתן תוסף ויטמין D וברזל לפי גיל. מתן חיסונים של גיל 6 חודשים והדרכה בהתאם. הדרכה לאם לגבי המשך מעקב בגיל 9 חודשים.
9:30 אני מבחינה שהאם עדיין בחדר ההנקה. נגשתי לחדר ההנקה התעניינתי בשלומם ושאלתי “האם יש עוד משהו שהיית רוצה לדבר עליו?” ואז האם התחילה לשתף ולספר שהיא מתקשה להרגיע את התינוק כשבוכה, ושהתינוק מתקשה להירדם, ונרדם רק כשהיא קופצת על כדור פיזיו ושהיא כבר עייפה מזה. שאלתי “האם את היית מעוניינת ללמוד דרכים נוספות להרגעה והתמודדות עם קשיי השינה?”, מאחר והאם הביעה הסכמה שוחחתי אתה על חשיבות זיהוי “חלונות שינה”, חשיבות “טקס שינה” ו”היגיינת שינה” כשהכוונה לביצוע פעולות מרגיעות שעוזרת לתינוק להתכנס פנימה ולהירדם. מאחר והאם ענתה בחיוב הדגמתי שימוש בתנועות מונוטוניות נעימות כמו ערסול התינוק ונדנוד עדין. הזמנתי את האם להתנסות ביחד איתי בהרגעת התינוק הבוכה תוך הדגמת תנועה עיטוף קלה ובטוחה לשמירה על חום הגוף ותחושת מוגנות, תנועת ערסול על הידיים תוך כדי תנועה מצד לצד והשמעת קול מונוטוני של ששששששש, האם חזרה אחרי וכעבור מספר שניות הופיעה אצל התינוק תנועת רפרוף עדינה של העפעפיים מלווה בתנועות של גלגול העיניים מתחת לעפעפיים הסגורות, סימנתי לאימא שזה סימן שלו לעייפות, עודדתי את האם להמשיך באותן התנועות והקולות ותוך מספר דקות התינוק נרדם. האם השכיבה את התינוק בעגלה ושוב פעם התינוק השמיע קול בכי, הדגמתי הנחת יד מרגיעה תוך כדי טיפוף על גב התינוק והשמעת קול מונוטוני והתינוק שקע שוב בשינה. עודדתי את האם והחמאתי לה על שהצליחה לסייע לתינוקה להיכנס לשינה, בנוסף סיפרתי על פרוייקט של הדרכה הורית וליווי ביתי ובהסכמתה העברתי פרטי התקשרות למדריכה מ”התוכנית הביתית”. ליוויתי אותה לכיוון היציאה ולפני שנפרדנו האם הודתה לי ואמרה “תמי אני מודה לך מאוד, הביקור הזה היה לי מאוד חשוב והיה עבורי הרבה יותר מביקור שיגרתי בטיפת חלב” ובתוכי אמרתי עד כמה חשוב לתת מענה מהיר ומקצועי להורים בתקופה שלאחר לידה ובמיוחד לאחר לידה ראשונה, כמה חשוב לתת להורים את התחושה שיש למי לפנות ואת מי לשאול. ומתוך הסתכלות מקדמת בריאות ורפואה מונעת, חשובה הפעילות של “טיפת-חלב” למניעת התפתחות מצבי סיכון במשפחה, כגון דיכאון לאחר לידה עוד לפני השימוש בטופס EPDS לאיתור דיכאון אחרי לידה מתוך נקיטת צעדים לקידום בריאות ומתן מענה מהיר ומותאם אישית למשפחות הצעירות.
10:00 מגיעה אימא עם תינוקת מתוקה בת 9 חודשים. אני ממשיכה בקבלה שגרתית הכוללת הערכת גדילה והתפתחות, הדרכה בנושא משחק וגרייה לפי גיל, הפניה לביצוע ספירת דם לקראת גיל שנה. ניתן תור לבדיקת רופא בתחנה, והאם הודרכה לגבי המשך מעקב וחיסון בגיל שנה.
10:30 הערכות לקראת הדרכה קבוצת הורים בזום בנושא תזונת תינוקות והמעבר לקראת טעימות מזונות משלימים, פתיחת מחשב, שליחת תזכורת SMS דרך מסך הדרכת קבוצות הכולל לינק וכתובת להתחברות.
11:00 מתחילה התחברות וכניסת הורים לחדר תוך כדי בדיקת נוכחות ואישורי הרשמה
11:30 מתחילה בהדרכה אינטראקטיבית בזום בנושא תזונת תינוקות והמעבר לטעימות ומזונות משלימים. סכ”ה השתתפו 10 אימהות, במהלך המפגש האימהות היו פעילות והשתתפו באופן אקטיבי בפעילות, גילו התעניינות רבה ושאלו שאלות רבות. בתום המפגש האימהות מילאו משובים נהדרים שסיפרו על חווית למידה מעניינת ומעשירה והמקנה ביטחון להתחיל בהכנות למעבר בצורה בטוחה.
13:30 העברת דיווח למרכזת תחום הדרכות קבוצות בלשכת הבריאות, הגב’ אינה שמש
14:00 התארגנות לקראת סגירת סוף היום והתחנה
14:30 יום העבודה מסתיים ואני יוצאת הביתה בתחושה של עשייה וסיפוק עצומה.
15:30 מגיעה הביתה למשמרת שנייה, מכינה ארוחת צהריים זריזה ומתיישבת לארוחת צהריים עם הבנים שקפצו לביקור בהפתעה.
17:00 הרגליים כואבות, מתפנקת על כורסת הטלוויזיה וצופה ברפי רשף.
18:00 יוצאת לטיול עם הכלבה.
19:30 ארוחת ערב.
20:00 מנקה, מפעילה מכונת כביסה.
21:30 יושבת ללמוד למבחן בקורס על בסיסי בבריאות הציבור.
23:00 העיניים נסגרות, מתארגנת לשינה לאחר יום מלא עשייה וסיפוק ולקראת יום חדש של עשייה.